(PIDMAG) April 2014. De voetbalcarrière van Benito Verswijvel (20) zit in het slop. Bij zijn huidige club Berchem Sport zit hij op een dood spoor en van andere clubs is er nauwelijks interesse. Tot hij Zamante leert kennen: een netwerk dat de hele voetbalwereld online met elkaar verbindt.
Wouter De Jonckheere, brand manager bij Zamante, omschrijft het platform als een kruising tussen Facebook en LinkedIn. Een jaar nadat Kurt Tuypens en Wim Walraevens in 2010 het platform oprichtten, begon De Jonckheere voor Zamante te werken. Vijf jaar later telt Zamante ongeveer 60.000 leden. De leden brengen hun voetbalcarrière online in kaart en plaatsen onder andere zoekertjes. Met een premium abonnement kunnen de leden vervolgens gericht naar een bepaald type speler of coach zoeken.
Een systeem dat Benito maar al te goed kon gebruiken toen hij na een aanvaring met zijn hoofdtrainer op zoek moest naar een nieuwe club. Hij waagde zijn kans op Zamante en zo vond hij zijn nieuwe club, K.V.C. Olympic Deurne. Benito is dankbaar dat er zo’n platform bestaat, aangezien slechts een kleine minderheid van de jeugdspelers gescout wordt en de anderen hun eigen boontjes moeten doppen.
Wat met privacy?
Toch blijkt Zamante nog met een aantal problemen te kampen. Zo werden enkele bestuursleden in het verleden benaderd door niet-Europese managers die probeerden voetballers uit hun land aan de man te brengen. Hoe zit het dan met de privacy?
Volgens De Jonckheere kan Zamante slechts een minimale controle van de aangemaakte profielen garanderen, vermits het een online, wereldwijd platform is. Elk misbruik dat gemeld wordt door een Zamante-lid wordt gelogd. Als er effectief sprake is van misbruik, wordt de misbruiker daarop aangesproken en indien nodig ook geweigerd.
“We kunnen slechts minimale controle van profielen garanderen”
Volgens De Jonckheere bepaalt de gebruiker zelf welke contactgegevens hij vrijgeeft, en kan je kiezen met wie je contact wil leggen, een beetje volgens het principe van LinkedIn.
"Weinig grote clubs"
Ook voetballer Marko Raspudic (21) probeerde Zamante uit, maar hij meent dat grote clubs te weinig vertegenwoordigd worden op de site. Volgens De Jonckheere is dat het bewijs dat het platform de reële transfermarkt weerspiegelt. Zamante wil het contact tussen verschillende begunstigden tot stand brengen, waarna de leden het heft in eigen handen moeten nemen.
Guy Desaever (43), lid van de sportieve cel van K. Rumstse SK, zegt dan weer dat weinig spelers die actief zijn op Zamante echt de intentie hebben om lid te worden van zijn ploeg. Op zoekertjes komt wel reactie, maar het komt zelden tot onderhandelingen tussen club en speler. Daarom gebruikt Desaever de site voornamelijk om contacten te leggen met ploegen uit andere provincies.
Een ander probleem: de site is sinds 2011 weinig veranderd om het gebruik ervan te vergemakkelijken. Jeugdvoetballer Zakaria Bouderqa (16) vindt bijvoorbeeld dat Zamante een app zou kunnen creëren, aangezien de meeste leden van Zamante zich in de leeftijdscategorie van 15 tot 30 jaar bevinden. Hierdoor zouden jongeren altijd en overal via hun smartphone op hun profi el kunnen inloggen. CEO Kurt Tuypens geeft toe dat er nood is aan zo’n app. “Momenteel worden de verschillende pistes onderzocht waarop deze app het best opgezet kan worden en met welke partijen.”
Schuldenlast
Het concept van Zamante is veelbelovend. Toch rijst de vraag welke toekomst er voor de site is weggelegd. Uit officiële cijfers blijkt namelijk dat het bedrijf in 2013 nog 500.000 euro verlies moest overdragen. Volgens medeoprichter en aandeelhouder Wim Walraevens is dat echter eigen aan startende internetbedrijven. Zo zou de site aanzienlijke investeringen hebben moeten doen bij de opstart van het platform.
Professor Kathleen Andries van de KU Leuven staat het internetbedrijf hierin bij: “Zamante is nog niet waar het zou moeten zijn. Maar ze zijn er dit jaar wel in geslaagd om veel schulden af te betalen. Dus het lijkt erop dat hun situatie aan het beteren is.”
Blijft de vraag of het project Zamante levensvatbaar zal blijven. Als de site succesvol hoopt te worden, zal het zijn bedrijfsstrategie moeten aanpassen. Veel jongeren zijn namelijk nog op zoek naar een voetbalploeg die bij hen past, met een coach die in hen gelooft, maar dan moet het platform wel voortdurend mee evolueren met de laatste trends.
© 2015 - StampMedia - Martijn Goethals en Laura Wautier
Dit artikel verscheen eerst in PIDMAG, het magazine van StampMedia – Jaargang 4 Nr.11 p. 14