Hoewel het goed gaat met het merendeel van de Vlaamse jongeren, kampen er nog steeds wat met psychische problemen. Gelukkig lijkt het taboe rond geestesstoornissen stilaan doorbroken te worden. Ook Rode Neuzen Dag, een initiatief van Medialaan, probeert hier een rol in te spelen. Winok Oplinus, CSR-manager bij Medialaan, vertelt hoe dit initiatief tot stand kwam en wat het vandaag teweegbrengt.
Ook dit jaar komt er een Rode Neuzendag. De voorbereidingen zijn al al volop bezig en net zoals bij de twee vorige edities, zal Roden Neuzen Dag in de eindejaarsperiode vallen. De exacte datum staat nog niet vast.
Wat willen jullie met de derde editie vooral bereiken?
“Voor ons is het uiteraard belangrijk om weer veel geld in te zamelen. Hoe meer geld je hebt, hoe meer je kunt doen. Maar voor ons is het minstens even belangrijk om een steen te verleggen in de rivier. We willen het verschil maken, maar echt een concreet doel is nog niet vastgelegd. In Vlaanderen hebben we echt wel een achterstand in vergelijking met onze buurlanden. Bij ons is dat taboe dus nog net iets groter dan in Nederland. Er zijn bij ons in Vlaanderen ook meer zelfmoorden in vergelijking met onze buurlanden."
"Toch ben ik er zeker van dat we een verschil maken. Dat zeg ik niet alleen omdat we merken dat onze acties succes hebben. Ook veel psychologen contacteren ons om te zeggen dat het dankzij ons initiatief voor zowel jongeren als voor hun ouders gemakkelijker is geworden om de problemen aan te kaarten. Dat is echt goed nieuws, want als je een probleem vroeg aanpakt, neemt de kans op genezen toe. ”
Denkt u dat de derde editie evenveel of zelfs meer succes zal hebben dan de vorige edities?
“Dat hopen we natuurlijk, want ondertussen is Rode Neuzen Dag toch wel een bekend begrip geworden. Het is opnieuw de bedoeling om met VTM, Qmusic en Belfius alle registers open te trekken om er weer een mooie editie van te maken. Maar uiteraard bepaalt iedereen mee hoe succesvol de derde editie wordt. Het is niet alleen Medialaan, maar het zijn alle deelnemende Vlamingen die er een succes van maken. We zijn dus afhankelijk van verkopers, actievoerders en donateurs. We gaan uiteraard weer zo veel mogelijk oproepen doen om zo veel mogelijk geld in te zamelen. Het is de bedoeling om het nog beter te doen dan afgelopen jaren."
Blijft het thema rond psychische problemen bij jongeren hetzelfde?
“Ja, in grote lijnen wel. Maar we gaan, zoals bij de vorige edities, de focus binnen die problematiek een beetje verleggen. Nadat we in 2015 vooral focusten op het feit dat 1 op de 5 jongeren in Vlaanderen kampt met psychische problemen, creëerden we in 2016 een plek waar die jongeren nu terecht kunnen. Uit onderzoek blijkt immers dat jongeren vaak niet weten waar ze met hun problemen naartoe moeten."
"Daarom wilden we hen gratis op een laagdrempelige manier kennis laten maken met mogelijke dienstverleningen. Zo ontstonden de OverKop-huizen, één per provincie, waar ze anoniem en zonder afspraak naartoe kunnen gaan om met een professionele psycholoog te praten. Daarnaast is er ook een online platform.
De OverKop-huizen zijn trouwens ook jeugdhuizen, waar je gewoon naartoe kunt gaan om met vrienden plezier te maken en leuke dingen te beleven. Die huizen zijn dus niet enkel voor jongeren met psychische problemen.”
Zijn de OverKop-huizen succesvol? Vinden jongeren hun weg?
“De OverKop-huizen zijn natuurlijk nog maar net open. Ik ontving onlangs een evaluatie van hoe de eerste weken verliepen. Daaruit blijkt toch dat er absoluut nood is aan dergelijke huizen. Er zijn effectief al veel jongeren die naar die huizen komen. Er zijn ook al een aantal huizen die al een aantal ‘cases’ hebben lopen. Zo helpen ze jongeren met hun mentale problemen."
"Maar zijn we nu al op kruissnelheid? Nee, uiteraard niet, het is ook de bedoeling dat we daarin nog gaan groeien. En we willen die groei ook heel geleidelijk aan laten gebeuren. Het heeft geen zin om lange wachtrijen te creëren, waardoor je niet iedereen een kwaliteitsvolle behandeling kunt geven. Het is de bedoeling dat mensen die in onze OverKop-huizen komen een aangepaste behandeling krijgen, want elke situatie is anders. Maar we kunnen zeker stellen dat er al heel veel jongeren hun weg naar die huizen vinden. We hopen dat dat in de toekomst nog zo zal zijn.”
Waarom wordt er zo specifiek gefocust op jongeren, en niet op volwassenen met die problemen?
“Voor de start van Rode Neuzen Dag hebben we onderzocht waarvoor onze kijkers en luisteraars geld wilden inzamelen. Daaruit bleek dat ze prioriteit geven aan het welzijn van jongeren. De reden is logisch: jongeren zijn de toekomst van onze maatschappij. Ze zijn ook vaak hulpeloos en kwetsbaar. Jongeren die in hun puberteit zitten, kampen met veranderingen. Daardoor zijn ze ook heel kwetsbaar voor mentale problemen."
"Bovendien weten we dat het grootste deel van de mentale problemen bij volwassenen ontstaat tijdens hun jeugdjaren. Daarom is het heel belangrijk dat we ons op die leeftijdscategorie focussen en niet alleen om hen op korte termijn te helpen. Zo willen we ook voorkomen dat ze in hun volwassen leven verdere problemen ondervinden.”
Dat Rode Neuzen Dag een relevante bijdrage levert aan de bespreekbaarheid van psychische problemen, is ondertussen duidelijk. Nu is het uitkijken naar wat de volgende editie van Rode Neuzen Dag brengen zal.
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 15/03/2018