Maasmechelen © Wikimedia

Maasmechelen krijgt een trambus die de reistijd naar de provinciehoofdstad moet verbeteren. Dat is nodig, want de grensgemeente heeft nauwelijks verbindingen met de grotere steden in Limburg. Al is er verandering op komst.

Het Spartacusplan zorgt voor een tramverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen. Dat hebben de Vlaamse regering en het lokaal bestuur beslist. Het zal geen klassieke tram zijn, maar een elektrische trambus die niet in een trambedding rijdt. Het voordeel daarvan is dat het project sneller klaar zal zijn.

Maasmechelen telt twee zwarte verkeerspunten. Het ene ligt op het kruispunt van de Dokter Haubenlaan, Joseph Smeetslaan en de Rijksweg. Het andere ligt op het kruispunt van de Rijksweg, Ringlaan en de Rodenbachstraat. Een deel van het bedrijventransport passeert op die plekken, langs het woonweefsel, richting de E314. Het is dus interessant om andere manieren van transport verder te onderzoeken. In de oriëntatienota van het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg bekijkt men voor bedrijven die wat verder liggen bijvoorbeeld de mogelijkheden van transport via de binnenvaart.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Dit jaar opende Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters samen met het lokaal bestuur het eerste Limburgse Hoppinpunt in Maasmechelen. Dat is een vervoersknooppunt waar verschillende vervoersmiddelen zoals bussen, (deel)fietsen en taxi’s samenkomen en makkelijk te combineren zijn. Maar ook voor de bus zijn er interessante formules: sommige ritten kosten slechts één euro bij een reis binnen de gemeentegrenzen. Daarvoor is wel een gemeentekaart nodig.

Tenslotte is er voor de fietsers een fietssnelweg tussen Neerpelt en Maasmechelen, en ook de uitbouw van het traject N763 tussen station As en Maasmechelen wordt gepland als fietssnelweg.

 


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

vorige volgende