reacties (1)

(Supo.be) Door besparingen worden de plannen voor een nieuw jongerennet mogelijk opgeborgen. Overbodige luxe of de plicht van de VRT? We vroegen het aan Jeroen Lemaitre, een van de oprichters van jongerenzender.com.

De storm rond het derde VRT-kanaal is nog niet gaan liggen. In de beheersovereenkomst van de VRT was een splitsing van Canvas en Ketnet voorzien. Ondernemersorganisatie Voka en ACW, de koepel van christelijke werknemersorganisaties, zeggen nu dat de zender er beter niet komt. Voor de ontkoppeling van Canvas en Ketnet werd vorige maand nog 4,14 miljoen uitgerekend. Dat past niet in de besparingsplannen van de Vlaamse regering.

De Vlaamse regering staat alvast niet negatief tegenover de prenatale opdoeking van het derde net, meldden regeringsbronnen aan De Standaard. In hetzelfde artikel uitte Bart Tommelein zich tevreden met de uitspraken van Voka. "In deze moeilijke economische tijden is een derde kanaal een overbodige luxe", vertelde hij aan de krant. Vooral de marktpositie van de VRT, met vijf radiozenders en twee televisiezenders, overtuigde hem. Ook An Steylemans is het derde kanaal liever kwijt dan rijk en noemt het marktverstorend. Besparingen en marktaandelen zijn dus de belangrijkste onderwerpen van het heropende debat. Over het verlies voor jongeren wordt in alle talen gezwegen.

Zwart gat

Karl van den Broeck, gewezen hoofdredacteur bij Knack, zette een nieuwe jongerenzender voor het eerst op de agenda. Naar aanleiding van een interview met Ingrid Lieten in Humo, waarin ze het over een derde net voor jongeren had, vroeg hij zich af of een jongerenzender geen betoging waard was. Student communicatiemanagement Jeroen Lemaitre zag zijn kans en begon een crossmediale actie om de VRT naar de jongeren te laten luisteren. Met succes. De filmpjes van hun 'expedities' werden vele honderden - zo niet duizenden - malen bekeken. Dat harde werk lijkt nu voor niets te zijn geweest. "Ik verkeer nog een beetje in shock", antwoordt Jeroen Lemaitre wanneer we hem voor commentaar opbellen. Hij had het bericht in de krant nog niet gelezen. "Ik was ervan overtuigd dat de VRT werk zou maken van onze plannen," reageert hij teleurgesteld.

Wanneer duidelijk wordt dat de afschaffing van het kanaal nog niet in kannen en kruiken is, schaart Jeroen zich snel weer achter zijn eigen kar, die van jongeren met een honger naar betere televisie. "Met Studio Brussel beschikt de VRT over een uitstekend jongerenkanaal," vertelt hij, "maar op televisioneel gebied is het aanbod te algemeen. Jongeren hebben nood aan iets anders, iets gewaagders." Het optimaliseren van het jongerenaanbod is niet alleen een plicht van de VRT als openbare omroep, maar het zou een betere doorstroom creëren tussen Ketnet en Canvas. "Als openbare omroep moet de VRT er voor iedereen zijn", legt hij uit. "Jongeren vallen nu in een gat zodra ze Ketnet zijn ontgroeid. We hebben nood aan een jeugdige, maar degelijke aanpak van cultuur en duiding." Het gaat Jeroen dus niet alleen om de typische jongerenprogramma's, maar ook om een duidelijk journaal.

Eigen plekje

Toch is het derde net niet de enige hoop voor jongeren. In de beleidsovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse overheid wordt een grotere rol voor jongeren beloofd. "Belangrijkste is dat iedereen zich aan de afspraken houdt en jongeren effectief meer in beeld komen", zegt StampMedia-coördinator Stefan Kolgen ons. "Of dit ook op een apart net gebeurt, maakt mij niet veel uit." In het pas geopende Mediahuis voor Jongeren zijn ze druk bezig aan de opnames van een nieuw tv-voorstel voor de openbare omroep. "Er zijn verschillende productiehuizen bezig aan nieuwe pilots met en door jongeren", legt Kolgen uit. "De nieuwe beleidsovereenkomst heeft duidelijk deuren geopend. Ook in kranten en magazines lijken jongeren opeens een grotere rol te spelen. Dat is alleen maar positief."

Van speciale jongerenitems, ingebed in de bestaande zendschema's, is Jeroen geen fan. "Ik geloof daar gewoon niet in", zegt hij. "Een eigen net, een eigen logo en een eigen sfeer: dat maakt het aantrekkelijk en herkenbaar voor jongeren. We willen onszelf niet in een hokje duwen, maar willen wel weten welke programma's nu net voor en door jongeren gemaakt zijn. Ik kies resoluut voor een apart plekje op dat derde kanaal."

© 2012 - Supo.be - Anneleen Ophoff en Kenzo De Bruyn


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 17/02/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 17/02/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 17/02/2012


Reacties (1)

Fluppe

Hij geraakt op geen andere manier binnen op de vrt dienen jeroen?
Het is inderdaad de taak van de vrt om iedereen te bereiken. Vraag is of dat niet kan via de 2 bestaande tv kanalen en de 5(!) nationale radio's. Vraag is ook of iedereen 24/24 moet bediend worden van zijn content. We zouden nogal wat zenders nodig hebben denk ik. Digitaal (en zelfs via dvb-t) heeft vrt trouwens al een 3de en 4de net (een+ canvas+) waarmee ze weinig of niets aanvangen (maar waarvan ik de kosten, dvb-t broadcasting alleen al, niet wil betalen). Het lijkt mij ook moeilijk om te geloven dat tmf,jim,mtv en consoorten niet in dat 'gat' 'proberen' te springen dat jeroen aanhaalt. Lijkt me toch commercieel een interessante doelgroep?

Plaats een reactie