Na bijna twee jaar wachten is het vandaag zo ver: de 65e editie van het Eurovisie Songfestival. In 2019 won Duncan Laurence met ‘Arcade’ voor Nederland, waardoor het liedjesfestival dit jaar in Rotterdam plaats vindt. Winnen deed Duncan toen voor maar liefst 182 miljoen kijkers. Hoe komt het dat de liedjeswedstrijd nog steeds zo’n groot publiek aanspreekt?

Geike Arnaert van Hooverphonic © Wikimedia

Dinsdag plaatste België zich voor de finale van het Eurovisie Songfestival die zaterdag plaatsvindt. Als vierde act doet Hooverphonic met ‘The Wrong Place’ dan een gooi naar de overwinning. Dit jaar is de Ahoy Arena in Rotterdam het epicentrum van de hele Songfestival-gekte. Nederland gebruikt die gelegenheid ineens als corona test-event waarbij er telkens (onder strikte voorwaarden) 3.500 fans aanwezig mogen zijn. Dat kleine aantal live fans verbleekt bij de massa die de liedjeswedstrijd op televisie volgt. Maar wat maakt het festival nu zo populair?

Open Up

Ten eerste legt het Songfestival de nadruk op verdraagzaamheid. Inclusie is de rode draad die we de laatste jaren terugzien bij het Songfestival. Met slogans als “Building Bridgesin 2015 tot “Celebrate Diversityin 2017. Dit jaar is de slogan van het Songfestival “Open Up (Stel je open). Nederland maakt met die slogan duidelijk dat het een land is met een open geest naar de wereld met respect voor elkaar. Een thema dat, door de toenemende polarisering in de wereld, zeker in 2021 past.

Het Songfestival zorgt steeds voor een thema waardoor iedereen zich welkom voelt
logo Songfestival

Bij de slogans hoort ook telkens een logo. Ook daarin staat verbintenis en samenhorigheid centraal. In 2016 stonden de zaadjes van een paardenbloem symbool voor de verschillende landen. Een zogenaamde centrale kracht bracht de landen bij elkaar. Het logo van dit jaar stelt dan weer Rotterdam voor als centraal punt verbonden met de hoofdsteden van de andere landen. Het Songfestival zorgt dus steeds voor een thema waardoor iedereen zich welkom voelt.

M/V/X welkom

Dat het Songfestival staat voor verbintenis maakt het niet alleen duidelijk in slogans en logo’s. Ook de deelnemende artiesten mogen in het Songfestival volledig zichzelf zijn. Zo behaalde Conchita Wurst, de dragqueen met baard, de overwinning voor Oostenrijk in 2014. Nederland draagt dit jaar ook bij aan diversiteit bij artiesten. Het land stuurt dit jaar Jeangu Macrooy, een zanger met Surinaamse roots. Op zich niets speciaal, maar hij zingt niet in het Nederlands. Hij zingt in het Sranantongo, de tweede meest gesproken taal in Suriname.

“Het festival is de laatste jaren inderdaad veel diverser geworden,” vertelt Songfestivalliefhebber Jonathan Hendrickx (27). “Dat is dan ook fantastisch om te zien.” Jonathan is hoofdredacteur van de grootste Belgische nieuwswebsite Songfestival.be waar de internationale wedstrijd centraal staat. Begin maart lanceerde hij ook het boek ‘65 jaar België op het Songfestival. Alle artiesten. Alle verhalen’. Een naslagwerk over de Belgische Songfestivalgeschiedenis met getuigenissen van meer dan 30 Belgische kandidaten.

Als gastland zorgt Nederland ook voor diversiteit onder de presentatoren. Naast Edsilia Rombley, Jan Smit en Chantal Janzen neemt ook YouTube-ster Nikkie De Jager mee de presentatie voor haar rekening. Begin 2020 maakte ze in een video bekend dat ze een transgender vrouw is. Op haar kanaal ‘NikkieTutorials’ zijn voornamelijk make-up tutorials te zien. Met meer dan 13 miljoen volgers krijgt De Jager nu ook de kans om online content te maken voor het Songfestival. Zo kreeg ze deze week nog de kans op een interview met de Nederlandse Koningin Máxima.

Stijgende populariteit

“De populairiteit van het Songfestival stijgt ook bij jongere mensen,” vertelt Jonathan. “Als je kijkt naar wat er trending is op sociale media tijdens de liveshows, zie je dat het bereik heel groot is.” Dat is ook terug te vinden in de kijkcijfers die de EBU (European Broadcasting Union) monitort. Openbare omroepen trekken namelijk vier keer meer een jonger publiek aan tijdens het Songfestival dan tijdens andere programma’s. Daarnaast kijkt er ook een groot aandeel jongeren naar de liveshow op YouTube.

Je kan lachen met de outfits of valse noten maar uiteindelijk wil je toch weten hoeveel punten België krijgt

Wat maakt het Songfestival nog aantrekkelijk? “Het is ideaal om gezellig samen te komen en te kijken naar de optredens. Met de ene act al wat beter dan de andere,” zegt Jonathan. “Natuurlijk is ook de competitie heel belangrijk. Je kan lachen met de outfits of valse noten maar uiteindelijk wil je toch weten hoeveel punten België krijgt. De kijkcijfers liggen jaarlijks dan ook het hoogst tijdens de puntentelling. En dat terwijl  die telling pas na middernacht beslist wordt.”

Er zullen altijd lovers en haters zijn van het Eurovisie Songfestival maar dat ze diversiteit en verdraagzaamheid omarmen, valt niet te ontkennen. Dat heeft een grote aantrekkingskracht op het publiek. Daarnaast zorgt de wedstrijd voor enkele uren feelgood televisie die jong en oud kan boeien. Vanavond is het de grote finale en dan weten we (na middernacht!) wie Duncan Laurence opvolgt.

vorige volgende