reacties (0)

Het internetverbruik op festivals is dit jaar fors gestegen. Dat laat het Hasseltse bedrijf ‘Safe Group’ weten, die ervoor zorgde dat bezoekers hun ervaringen op Pukkelpop vlot op sociale media konden delen. “Op enkele weken tijd groeit een lege weide uit tot een grootstad.”

Tienduizenden festivalgangers konden op Pukkelpop live hun belevenissen op het terrein delen. Ilja Theuwissen, oprichter van het ICT-bedrijf ‘Safe Group’, werkt intussen vijf jaar samen met Pukkelpop. Theuwissen en een twintigtal medewerkers zorgden ervoor dat festivalgangers dag in dag uit gebruik kunnen maken van gratis internet.

De samenwerking met Pukkelpop ontstond door de vraag naar camera’s, maar intussen kruipt het meeste werk in het plaatsen van een netwerk.” Doorheen de jaren werd dit steeds belangrijker”, vertelt Ilja Theuwissen (32). “Dit jaar werd dezelfde infrastructuur voorzien, maar het internetverbruik is dit jaar fors gestegen”, merkt hij op.

Van weide naar grootstad

‘Safe Group’ is al vijf weken voor de aanvang van het festival aanwezig op de site. Ze bouwen op sneltempo aan een feilloos netwerk. “Voor een leek lijkt het misschien simpel, maar schijn bedriegt”, stelt Theuwissen. “Op enkele weken tijd groeit een lege weide uit tot een grootstad. Het lukt ons echter goed netwerk op korte tijd te leveren.”

Het Limburgs bedrijf plaatste ook lichtkranten en verzorgde de camerabewaking van het terrein. Ze zijn niet aan hun proefstuk toe: Theuwissen en zijn collega’s stonden ook op Rock Werchter, Graspop, Couleur Café,…

‘Safe Group’ werkte met de stad Hasselt ook een primeur uit voor de verjaardagseditie van Pukkelpop: “We plaatsten schermen langs de Kempische Steenweg, die voorbijgangers waarschuwden voor files en ongevallen. Met behulp van verschillende technologieën, zoals nummerplaatherkenning, berekenden we de gemiddelde reistijd en konden voorbijgangers op die manier een andere route uitkiezen”, legt Theuwissen uit.

Journalisten grootverbruikers

Theuwissen en zijn medewerkers hebben overigens staalhard bewijs dat de media hard werken op festivals. “We gebruiken een heel erg zware internetlijn. Die werd simultaan benut door de 120 journalisten van het mediadorp en ongeveer 12.000 bezoekers. Het verbruik van het mediadorp lag steevast veel hoger”, lacht Theuwissen.

© 2015 – StampMedia – tekst: Annick Wellens, foto: Pieter Van Hooydonck


Reacties

Plaats een reactie