Netflix krijgt tegenwoordig concurrentie uit alle hoeken. Naast de lancering van de streamingdiensten Apple+ en Disney+ verschijnen er nu ook series op Instagram. Instaverliefd is de eerste Belgische Instagramserie en is zeker geen klein bier. De Vlaamse fictiereeks werd onlangs genomineerd voor een Gouden Roos en neemt het op tegen enkele internationale kanjers. Op 1 december weten we of de ploeg de felbegeerde award naar huis mag meenemen.
Instaverliefd is een serie van het productiehuis Eyeworks, dat ook al enkele andere succesvolle reeksen en films op haar palmares heeft staan zoals Eigen Kweek, De Ridder en Niet Schieten. De reeks werd bedacht en geschreven door Brecht De Groot en Senne Dehandschutter, die Instaverliefd ook regisseerde. Volgens Dehandschutter is de serie heel spontaan tot stand gekomen. Samen met Eyeworks gingen De Groot en Dehandschutter op zoek naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen, met gebruik van nieuwe technologieën. Toevallig zocht Kom Op Tegen Kanker op hetzelfde moment een originele manier om jongeren te bereiken met hun anti-rookboodschap. Daaruit ontstond een spontane samenwerking die niet veel later met veel enthousiasme werd onthaald bij de VRT en het Vlaams Audiovisueel Fonds.
Instaverliefd vertelt het verhaal van vier jongeren die de strijd met elkaar aangaan in een datingspel. Wie het meeste punten scoort door op dates te gaan, wint. De jongeren worden vertolkt door Ketnetwrapster Sarah Mouhamou, YouTuber Rayan Aghassaiy, Naomi Janssens (D5R, campus 12) en Thijs Antonneau (D5R). Dehandschutter ervaarde het schrijfproces van deze innovatieve reeks als gelijkaardig aan de reeksen die we al kennen: “De verhaalstructuren die we vandaag in veel fictie zien terugkeren, gaan al mee sinds de Oude Grieken. Vooral het verwerken van dat verhaal in de stories van Instagram was een grote uitdaging.”
“We weten perfect hoeveel keer de serie is bekeken, maar kunnen de kijkcijfers niet vergelijken, aangezien de serie voorlopig de enige is in zijn soort.”
Zelf filmen
De regisseur benadrukt dat de beeldvorming door het instagramformat wel heel verschillend is. Je kan namelijk enkel werken met een zogenaamd selfieperspectief, of door de acteurs elkaar te laten filmen. Een extra camera is niet mogelijk en alles werd gefilmd met een smartphone. Het feit dat de acteurs vaak zelf filmden, heeft een leuk effect op de cameravoeling. Dehandschutter: “Je ziet duidelijk een verschil in de stijl van het filmpje als de spelers boos of blij zijn. Voor hen was het ook heel grappig omdat ze naast het acteerwerk nu ook een beetje cameraman mochten zijn.”
Ondanks de nominatie voor een Gouden Roos vindt Dehandschutter het moeilijk om het succes van Instaverliefd in te schatten: “We weten perfect hoeveel keer de serie is bekeken, maar kunnen de kijkcijfers niet vergelijken, aangezien de serie voorlopig de enige is in zijn soort.” Wel kan hij op basis van een bevraging bevestigen dat de anti-rookboodschap van Kom Op Tegen Kanker een grote impact heeft gehad. Ondanks het feit dat het moeilijk is om het succes te berekenen, vindt de Brusselse regisseur dat hij zeker in zijn opzet is geslaagd.
Kers op de taart
De nominatie voor een Gouden Roos of Rose D’or, een van de meest prestigieuze Europese prijzen voor amusementsprogramma’s, is dus de kers op de taart voor de ploeg. Dehandschutter geeft ons bovendien mee dat hij zelfs niet wist dat hun project was ingediend. Omdat het zo een spontane en kleine serie is die gemaakt werd met relatief weinig middelen is de nominatie voor de 34-jarige regisseur nog onbevattelijker. De reeks concurreert daarenboven met enkele grote internationale kanjers binnen de categorie social media video series zoals Carpool Karaoke, een Amerikaanse productie van Apple. De nominatie op zich is voor Dehandschutter dus al een droom die uitkomt. Of ze de prijs nu krijgen of niet, wat hem betreft hebben ze nu al gewonnen. Volgens de Brusselaar blijft het ook zeker niet bij dit ene seizoen. Zo maakten ze onlangs een Halloween Special en zijn ze volop bezig met het uitdenken van een nieuw seizoen. Wanneer dat online zal komen of hoe het eruit zal zien, daar hebben zowel wij als de regisseurs enkel het raden naar.