Op tien locaties in het centrum van Hasselt toont kunstfotografe Liesje Reyskens haar nieuw project #Decamerone. De foto’s van dit project, genoemd naar het boek van Boccaccio, tonen haar kijk op de liefde en de manier waarop liefde tot uiting komt. Via een app komen de beelden tot leven.

In de Hasseltse binnenstad zijn vanaf 1 maart tien werken te vinden van kunstfotografe Liesje Reyskens. Voor de fotoreeks #Decamerone liet ze zich inspireren door het gelijknamige 14de-eeuwse boek van Giovanni Boccaccio. De foto’s tonen hoe de liefde tot uiting komt bij jonge modellen. Wanneer je de foto’s scant via een app, veranderen ze in bewegende beelden, ondersteund door muziek. Hierdoor wordt de context en betekenis van het beeld duidelijk.

Begijnhof

Doorheen de hele Hasseltse binnenstad hangen de werken op grote doeken. Aan de ingang van het Begijnhof hangt het werk ‘Hoge Moraliteit’. Model en actrice Lize Feryn wordt afgebeeld in een witte trouwjurk, met op de voorgrond roze bloemen. Op de achtergrond is een berglandschap te zien. ‘Ik vind het zeker een mooie foto. Het geeft een extra stadsgevoel,’ zegt de eigenaar van koffiehuis Pandino. Zijn zaak ligt recht tegenover de muur waarop de foto te zien is.

Lize Feryn staat model voor de foto ‘Hoge Moraliteit’. Lize Feryn staat model voor de foto ‘Hoge Moraliteit’. (Foto © Jente Haesevoets)

Bewegend beeld

Liesje Reyskens staat ero m bekend  dat ze nieuwe technologieën gebruikt bij haar tentoonstellingen. Zo ook bij #Decamerone. Via de gratis app ‘Liesje Reyskens Art’ kunnen voorbijgangers de foto’s scannen. De foto’s worden bewegende beelden, met op de achtergrond bijpassende muziek. De modellen voeren handelingen uit waardoor de betekenis van de foto duidelijker wordt.

Eerder had de 32-jarige Zonhovense al tentoonstellingen in grootsteden als Kopenhagen, Milaan, Madrid en Amsterdam. Met haar expo ‘NOT A CAR’ geraakte ze zelfs tot in Los Angeles. Ze werkt vaak met jonge modellen, die ze portretteert als poppen met veel  extravagante kleuren. Dit staat in schril contrast met haar down-to-earth mentaliteit.

© 2016 – StampMedia - Jente Haesevoets



Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 10/03/2016