Gingelom © Wikimedia

Het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg legt een toekomstvisie op waarin het openbaar vervoer tegen 2030 40% duurzamer zou moeten verlopen. Het spartacusplan is daar een onderdeel van. Maar is dat plan wel relevant genoeg voor alle Limburgse gemeenten?

De gemeente Gingelom ziet het Mobiliteitsplan en het Spartacusplan niet als prioritair: “We zijn niet meteen in het plan gestapt omdat er tussen Hasselt en Gingelom al een hele afstand te overbruggen valt”, vertelt schepen van mobiliteit Jan Wicheler (Vooruit – Goesting).

Als er in het plan wordt ingezet op deelauto’s en -fietsen bestaat de kans dat Gingelom ervan kan meegenieten, maar voor de gemeente is het eerder belangrijk om het openbaar vervoer te verbeteren. Wicheler: “Vooral in de kleinere deelgemeente zoals Voeren en Muizen is het heel moeilijk om een snelle verbinding te vinden.”

In de grotere deelgemeenten zoals Jeuk rijdt er wel om het uur een bus en is er dus wel een betere mogelijkheid, “maar zelfs vanuit centrum Gingelom kan je enkel naar Sint-Truiden Station en Landen Station, dus Hasselt blijft een ver-van-ons-bed verhaal.”

Vervoer op maat

“Voor Gingelom is het belangrijk om in te zetten op een betere verbinding met De Lijn en Vervoer Op Maat”, aldus Wicheler. Vervoer op Maat is een plan dat op tafel ligt om de huidige belbussen van De Lijn te vervangen. Het moet zorgen voor een aansluiting op de huidige lijnbussen. Het is alsof je de taxi kan nemen naar een bushalte.

“Het is zeker geen taxi, maar je kan het er wel mee vergelijken. De bustaxi’s van Vervoer Op Maat zullen helpen bij de aansluiting op reguliere bussen van De Lijn. Door dat nieuwe systeem zullen de belbussen verdwijnen. Het is momenteel onze grootste prioriteit om Vervoer Op Maat tegen 2023 leven in te blazen”, vertelt de schepen.

De vader van het spartacusplan

De gewezen vader van het Spartacusplan, Peter Meukens staat eerder negatief tegenover de uitwerking van het plan. “Een trambus is niet meer dan een dubbelgelede bus met een design dat op een tram lijkt. Maar een aap die een kostuumpje draagt, blijft een aap. Een trambus kan maximaal 72 km/uur rijden en is ontworpen voor hoogwaardig openbaar vervoer in een stedelijke context. Vandaag mag dat voertuig niet eens de snelweg op”, vertelt Meukens aan Het Belang van Limburg op 16 januari 2021. 

Ook in een verslag van TreinTramBus, de organisatie waar hij al jarenlang rapporten schrijft over het openbaar vervoer en een analyse maakt van wat er beter kan in het openbaar vervoerssysteem schrijft hij het volgende neer: “Uit het voorgaande blijkt dat nagenoeg alle voordelen van het Spartacusplan verloren gaan, als voor een exploitatie met snelbussen i.p.v. sneltrams gekozen wordt. Een keuze voor trambussen zou dramatisch zijn.”

In een open brief naar de Limburgse politici concludeert hij: “Het is niet definitief te laat. Minister Peeters kan de foute beslissing herzien en toch voor de sneltram gaan.”

Het Spartacusplan belooft al jaren een snellere verbinding in Limburg door middel van een sneltram. Maar toch is er nog heel wat kritiek op het plan, alsook de uitvoering ervan.

Ook het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg ligt op tafel. Dat is een toekomstvisie die tegen 2030 40% van de Limburgse verplaatsingen duurzaam wil maken. Toch lijken niet alle gemeenten even enthousiast over het plan. Het lijkt ver van hun bed, het is niet genoeg van toepassing op hen of de huidige verbinding is zo slecht dat veel verbindingen in het plan niet eens haalbaar lijken.


Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 11/01/2022.

Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

 

 

vorige volgende