© Instagram/saraahdii

In 2015 was ze het eerste model met hoofddoek op de cover van het magazine Flair. Maar lang daarvoor al schopte Sarah Dimani het tot mode-icoon op Instagram. Met haar kleurrijke, stoere modest looks groeide ze uit tot fashion influencer voor duizenden meisjes en vrouwen. Aanstaande vrijdag vind je haar op het Modest Fashion Forum in Antwerpen, waar ze workshops zal geven over...modest fashion.

Welke betekenis heeft modest fashion voor jou?

“Voor mij hangt modest fashion samen met de islamitische kledingvoorschriften. Ik ben steeds bedekt van onder mijn knieën tot aan mijn polsen. Ik zeg er expliciet bij dat ik er deze invulling aan geef. Modest gekleed gaan betekent voor elke vrouw namelijk iets anders. Je kunt het maar  heel moeilijk omschrijven, net omdat het zo persoonlijk is.”

Toen je negentien was begon je te experimenteren met mode en koos je er voor om een hoofddoek te dragen. Is er een link tussen de twee?

“Helemaal niet. Ik krijg die vraag regelmatig en ik vind het een lege vraag. Ik heb lange tijd op een uniformschool gezeten. Pas toen ik van school veranderd was, begon ik echt met outfits te experimenteren. Tot mijn negentiende hield ik me vooral bezig met school, vriendinnen en sociale media. Toen ik afstudeerde van het middelbaar, begon ik me af te vragen wie ik als persoon wilde zijn en hoe ik me naar de buitenwereld toe wilde profileren.”

“Vanaf dan besloot ik om bewuster om te gaan met mijn religie en dus om een hoofddoek te dragen. Voor mij was die keuze toen vrij gemakkelijk en heel persoonlijk. Vandaag merk ik dat die keuze moeilijker wordt voor vrouwen, omdat de hoofddoek hier bijna niet weg te denken is uit het publiek debat. Kiezen om gesluierd door het leven te gaan lijkt wel een politiek statement. De keuze blijft natuurlijk dezelfde, maar de omgeving is veranderd. Vaak lijkt het alsof je je ervoor moet verantwoorden.”

Is modest fashion dan niet gelinkt aan het dragen van een hoofddoek?

“Absoluut niet. Het is het grootste misverstand rond modest fashion. Wanneer ik modest fashion google, gaan de eerste vijf pagina’s over moslima’s, terwijl het om een veel grotere doelgroep gaat. Het is een kledingstijl, vrouwen kunnen ervoor kiezen om modest gekleed te gaan zonder dat ze gebonden zijn aan religie. Bovendien vinden moslima’s pas sinds enkele jaren hun draai in de modest fashion wereld. Daarvoor was de stijl al erg populair in andere religies, zoals het jodendom en het christendom.”

“Ik lees regelmatig onwaarheden over deze mode. Mensen hebben nu eenmaal de behoefte om de dingen in hokjes plaatsen. En modest fashion wordt dan in het hokje van ‘de moslima’ geplaatst, terwijl er in België ook een grote joodse gemeenschap is die zich modest kleedt. Moslims zijn zeker niet de enige en grootste groep.”
“Ik geloof bovendien dat
modest fashion een verbindende kracht heeft, wat buitenstaanders vaak niet beseffen. Laatst kwam ik bijvoorbeeld een joodse vrouw tegen die me aansprak over mijn kleren. We hebben toen nog een tijdje over modest outfits gepraat.”

Modest fashion is de laatste jaren wel bekender geworden, heeft dat voor een bepaalde openheid gezorgd?

Modest fashion krijgt inderdaad steeds meer aandacht, maar het is jammer dat journalisten zelf zo weinig research doen. Het lijkt wel alsof de meeste artikels over modest fashion ‘tussen de soep en de patatten’ geschreven worden. Men geeft zelf een invulling aan de term en er wordt niet gecommuniceerd met de personen die in de business zitten of zich modest kleden. Daarom denk ik dat het Modest Fashion Forum zo belangrijk is.”

“Toen mvslim.com me vroeg of ik mee wou werken aan dit event, heb ik volmondig ‘ja’ geantwoord.  Ik geloof dat het Modest Fashion Forum een inkijk kan geven in hoe wij als klant denken. Tot nu toe gaan bedrijven amper in conversatie met modest geklede vrouwen, maar maken ze wel beslissingen voor hen. Met dit evenement wil ik het stereotiep beeld over modest fashion corrigeren: ik wil laten zien waar we voor staan en tonen dat wij een schakel zijn in de maatschappij. Tot slot zijn we ook een erg groot doelpubliek voor bedrijven. We willen part of the story zijn.”

Heb je het gevoel dat er niet genoeg aanbod is? Op Instagram draag je bijvoorbeeld vooral kleding van mainstream merken.

“Ik koop inderdaad mijn kleding vaak bij de mainstream merken, niet bij gespecialiseerde modest fashion-shops. Kleding uit die winkels is vaak heel klassiek en elegant, maar ik ben niet zo’n girly girl, ik heb het liever wat stoerder en funky. Op dit moment is het gemakkelijk om in mainstream winkels te shoppen, omdat de huidige trends vrij modest zijn. Denk maar aan palazzo pants, maxi jurken, coltruitjes… Modest fashion is in, Victoria Beckham en Kate Middleton dragen het ook. Ik vrees er echter voor dat die trends over enkele jaren weer voorbij zullen zijn. Ik koop nu enorm veel kleding om een ‘voorraad’ aan te leggen. Ik ben letterlijk aan het hamsteren.”

Modest gekleed gaan is ook vaak een echte challenge. Vroeger werkte ik als jobstudent bij H&M. Daar was ik constant modest outfits aan het verzinnen met de kledingstukken in de rekken. Daarnaast zocht ik gepaste kleding in de kast van mijn broer, mijn moeder en zelfs mijn vader. Uiteindelijk lukte het me om trendy modest outfits te creëren door met laagjes en oversized kleding te werken, maar het was best lastig.  Ik weiger ook om naar een aparte winkel te gaan. Mode moet voor iedereen zijn. Kledingmerken zouden mode voor ieder soort klant moeten maken.”


Dit artikel werd gepubliceerd door Marie-Claire op 23/11/2018.

vorige volgende