Op 1 februari lanceert de NMBS haar nieuwe boordtarief. Reizigers die hun ticket kopen bij de conducteur betalen vanaf dan automatisch 7 euro extra. Het nieuwe systeem is voordelig voor zwartrijders, nadelig voor pechvogels en getuigt bovenal van weinig realiteitsbesef.
De boordtoeslag is geen nieuw fenomeen maar bestaat al langer. Wel nieuw is het feit dat de toeslag vanaf nu voor iedereen gelijkgeschakeld wordt. Tot op heden hanteerde de NMBS namelijk twee tarieven. Wie de conducteur verwittigde voor het opstappen betaalde 3 euro meer, wie dat niet deed werd beschouwd als een zwartrijder en kreeg 12,5 euro extra aangerekend.
Maar vanaf 1 februari scheert de NMBS iedereen over dezelfde kam met een toeslag van 7 euro. Het lijkt zowaar op een uitnodiging tot zwartrijden. Wie geluk heeft, wordt niet gecontroleerd en reist gratis. Wie toch een conducteur ziet passeren, betaalt gewoon evenveel als zijn eerlijke medereiziger die de conducteur een seintje gaf.
“Zoveel manieren”
“Er zijn zoveel manieren om een ticket te kopen”, klopt de NMBS zichzelf op de borst. Er zijn loketten en automaten en er worden ook tickets verkocht via de website en via mobile ticketing. Wie geen vervoerbewijs heeft kan dus alleen maar van slechte wil zijn, niet?
Hier slaat de NMBS de bal mis. Eerst en vooral werden de jongste jaren veel loketten in kleinere stations gesloten. Daar kan je niet langer rekenen op een behulpzame loketbediende maar moet je het stellen met een ticketautomaat. Voor senioren, mensen met een beperking of reizigers die de taal niet spreken is dat vaak een moeilijke opgave. Net zo moeilijk als de website of mobile ticketing. En meteen zijn alle mogelijkheden opgebruikt.
En dan zijn er nog alle mogelijke technische mankementen. Conducteurs zullen op de hoogte zijn van langdurige pannes maar niet van kortstondige defecten aan de automaten. Op zulke momenten zullen reizigers niet anders kunnen dan 7 euro extra betalen, want de treinbegeleider kan de toeslag niet annuleren.
De nieuwe boordtoeslag is dus asociaal, onrechtvaardig en zet de deur open voor discussies en geruzie. Daarmee bereikt de NMBS het omgekeerde effect en dreigt ze nog meer te veranderen in de NMBE, de Nationale Maatschappij der Belgische Ergernissen.
© 2015 – StampMedia – Carmino D'haene