Deze maand exposeert de Poolse kunstenares Joanna Soszyńska haar werken in het cultureel centrum van Aarschot. Nog tot eind september kan je in de kloostergangen van Het Gasthuis terecht voor haar eerste Belgische expositie.

De naam Joanna Soszyńska zal bij de meesten geen belletje doen rinkelen. De Poolse kunstenares die in 1982 geboren werd in Rzeszów, een Poolse universiteitsstad, is nog maar aan haar eerste Belgische expositie toe. Dat betekent niet dat de tentoonstelling geen bezoekje waard is, integendeel.

 

Tijdrovend realisme

Soszyńska beschrijft haar stijl als ‘tijdrovend realistisch’. “Ik probeer zo realistisch mogelijk te schilderen. Ik zou niet weten hoe ik me anders moet uitdrukken. Moderne kunst is niets voor mij”, aldus Soszyńska.

Dat realisme is duidelijk terug te vinden in haar werken. De schilderijen van Soszyńska zijn gebaseerd op bestaande foto’s. Ze geeft er een eigen draai aan en herwerkt ze tot unieke kunstwerken.

© Jesse Oyen

Kloostergangen

Het cultureel centrum van Aarschot vormt het decor voor de tentoonstelling. De grote vraag is hoe deze Poolse kunst nu terecht komt in de Aarschotse kloostergangen. “We vonden haar via Rootstown, een organisatie die concerten organiseert in de buurt van Aarschot”, vertelt Roeland Holemans, organisator van de expositie.

“Soszyńska is zelf geen muzikante, maar haar broer is op tournee in België. Rootstown stelde haar aan ons voor en we waren meteen geïnteresseerd. Soszyńska gaf haar kunstwerken mee met het tourbusje van haar broer. Een paar dagen later vloog ze zelf naar België om de expositie op te stellen. Ondertussen is ze al terug in Polen, maar de expositie loopt nog tot eind september”.

© Jesse Oyen

Wie de werken van Soszyńska wil bewonderen, moet snel zijn. De expositie loopt nog tot 30 september in het cultureel centrum van Aarschot. De tentoonstelling is dagelijks geopend en is bovendien gratis. Wie meer informatie wil, kan terecht op http://www.hetgasthuis.be/expo-joanna-soszynska .

© 2016 – StampMedia - Jesse Oyen


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 06/09/2016