De gemeente Heusden-Zolder richt zich vandaag vooral op fietsers in schoolcontext. Om die omgeving veiliger te maken gaat de aandacht uit naar fietsstraten en het aanpakken van hardrijders. Een pijnpunt zijn de zwarte kruispunten in de gemeente die grotendeels onder de bevoegdheid vallen van de Vlaamse Overheid.
Zo wil men schoolstraten inrichten om ervoor te zorgen dat meer ouders en kinderen veilig met de fiets naar school komen. “We hebben een afspraak gemaakt met een aantal scholen. Vroeger werden er vooral kiss and ride-stroken aangelegd om de auto zo dicht mogelijk bij de school te krijgen. Nu willen we eerder schoolstraten gebruiken om de auto verder van de school te houden zodat het veiliger is rond de schoolpoorten”, zegt Schops. Ondanks inspanningen voor fietsers zijn de fietspaden zelf in slechte staat op bepaalde plaatsen in de gemeente. “Vooral de wegen naar het Sint-Franciscuscollege zijn niet oké. Een deel daarvan liggen op gewestwegen, maar een ander deel niet. Dat is dus wel degelijk gemeentelijke bevoegdheid”, zegt Jan Jans (Vlaams Belang), oppositielid in de gemeenteraad.
Daarnaast heeft men ook een GAS-reglement gemaakt om voertuigen in beslag te nemen wanneer snelheidsduivels hun boekje te buiten gaan. De gemeente vraagt bij de inbeslagname van de auto ook een vergoeding. Volgens de oppositie is dat bedrag te laag. “Wij vragen om dat bedrag te verhogen zodat ze het echt voelen. Stel dat het 50 euro per dag zou zijn en je voertuig in beslag wordt genomen, dan zorgt dat al voor ander effect, maar dat voorstel wordt een beetje weggewuifd”, zegt Jans.
Heusden-zolder is niet opgenomen in het Spartacusplan. De tweede lightrail lijn, die De Lijn wil voorzien, zal juist naast de gemeente lopen. “Het beste voor ons als gemeente zou zijn als ze de stopplaats Houthalen-Helchteren voor de treinen terug zouden openen. Dan hebben wij daar ook aansluiting op”, zegt schepen van Mobiliteit, Lode Schops (G O E D). Zoals het er nu naar uit ziet in het Spartacusplan, zal dat niet gebeuren.
Gevaarlijke kruispunten
Een probleem binnen de gemeente zijn zeven zwarte kruispunten waar in het verleden regelmatig ongevallen gebeurden. Zes van die zeven kruispunten liggen aan gewestwegen. “De Vlaamse overheid is beheerder en moet dat dus aanpakken. Toch zijn wij al jaren aan het vragen om daar iets aan te doen, maar de middelen zijn er denk ik gewoon niet”, zegt Schops. De Biestraat is wel bevoegdheid van de gemeente. “Daar zijn ze bezig met een project om de straat opnieuw aan te leggen”, zegt Jan Jans (Vlaams Belang), oppositielid in de gemeenteraad.
Schops besluit met een laatste aandachtspunt: “Deze legislatuur zetten we vooral in op het trage verkeer. Zo zijn alle trage wegen in kaart gebracht en bekeken hoe we ze kunnen verbeteren.
Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 17/01/2022.
Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022