Vier studenten van de AP-hogeschool in Antwerpen zijn vastberaden om verandering te brengen in het Belgische onderwijssysteem. Ze streven naar de mogelijkheid voor zowel docenten als leerlingen om een hoofddoek te dragen op school. Yasmine, Nassima, Yoran en Nabhan, die momenteel de lerarenopleiding secundair onderwijs volgen, vertellen reporter Omar Alabdan over hun inzet en de uitdagingen die ze willen overwinnen.
Het initiatief van Yasmine, Nassime, Yoran en Nabhan ontstond uit persoonlijke ervaringen. Aanvankelijk begonnen ze hun opleiding in de overtuiging dat het dragen van een hoofddoek geen problemen zou veroorzaken, aangezien een hoofddoek toegestaan is aan de hogescholen. Helaas ontdekten ze dat er in het secundair onderwijs uitdagingen ontstonden voor studenten die stage liepen op scholen. Veel secundaire scholen volgen het neutraliteitsprincipe, wat betekent dat het dragen van een hoofddoek, en andere religieuze symbolen, niet is toegestaan.
“De meeste secundaire scholen in Vlaanderen volgen dit neutraliteitsprincipe, waar het dragen van een hoofddoek onder valt. Wij, als studenten, beschouwen het dragen van een hoofddoek niet als in strijd met neutraliteit. Het is een persoonlijke keuze die bij ons hoort”, aldus Nassima. “Als deze keuze ons wordt ontnomen, dan wordt ons de kans ontnomen om deze opleiding te volgen. Daarom besloten we om in gesprek te gaan met anderen en te zien wat we kunnen doen om dit probleem aan te pakken.”
Diverse samenleving
De studenten zijn begonnen met het project en hebben contact opgenomen met het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Ze kregen te horen dat er geen sprake is van een hoofddoekverbod, maar dat het neutraliteitsprincipe wordt gehandhaafd. Het doel van hun project is om dit neutraliteitsprincipe te herzien en te streven naar een onderwijsomgeving waarin respect is voor ieders identiteit en keuzes, zonder dat dit als in strijd met de regels wordt beschouwd.
Yasmine benadrukte het belang van diversiteit in het onderwijs: "Onze samenleving is heel divers, en het onderwijs moet deze diversiteit weerspiegelen. Het merendeel van de leraren in opleiding behoort tot verschillende religieuze en culturele groepen. Als we de mogelijkheid om een hoofddoek te dragen wegnemen, missen we de kans om deze diversiteit te vertegenwoordigen."
“We hopen dat scholen, leraren en ouders alle jongeren de vrijheid zullen geven om deel te nemen aan onze diverse samenleving” - Nassima
Nabhan voegde eraan toe dat het dragen van een hoofddoek niet alleen een invloed heeft op de studenten, maar ook op toekomstige leraren. “In onze opleiding zijn er ongeveer vijftig studenten die zich specialiseren in Islam, en het meerderheid van hen draagt een hoofddoek. Als zij tijdens hun stage geen hoofddoek mogen dragen, kan dit leiden tot een tekort aan leraren in bepaalde vakgebieden.”
De studenten plannen verschillende acties om bewustzijn te creëren rond de kwestie. Zo openen ze een petitie die ze zullen verspreiden onder medestudenten en sympathisanten. De studenten zijn vastbesloten om hun zaak op federaal niveau te brengen. Ze hopen dat het hele land zal profiteren van hun inspanningen. "We streven naar een herziening van het neutraliteitsprincipe op federaal niveau, zodat onze eisen gelden voor heel België", legt Yoran uit.
Nassima sloot af met een boodschap aan jongeren: "Wees gewoon jezelf, ongeacht je afkomst, religie of achtergrond. We hopen dat scholen, leraren en ouders alle jongeren de vrijheid zullen geven om deel te nemen aan onze diverse samenleving. Laat belemmeringen voor diversiteit in het onderwijs verdwijnen."
Dit artikel werd gepubliceerd door Antwerps Persbureau op 03/11/2023.