Op 1 juni verandert het rijexamen. Eén probleem voor wie nu aan het oefenen is voor het oude examen: veel rijscholen zitten vol en er zijn geen overgangsmaatregelen voorzien. Wie te laat is, moet rekening houden met wat nieuwigheden.
“Het maakt niet uit of kandidaten voor 1 juni al bezig waren met hun rijopleiding”, zegt Marie De Backer, woordvoerder van GOCA, de groepering van de erkende ondernemingen van autokeuringen en rijbewijzen. “De hervormingen zijn aangekondigd in september 2016. De datum en de inhoud van de veranderingen zijn een dikke maand bekend, dus je kan je perfect aanpassen aan de nieuwigheden.”
Ook de VAB-Rijschool heeft geen overgangsmaatregelen en hun planning voor rijexamens zit ondertussen al vol tot juni. “Dat is bij vele rijscholen het geval. Zeker wanneer leerlingen het examen samen met de rijschool willen doen”, klinkt het daar. Wie na 1 juni examen doet, moet zich dus aanpassen. Maar wat verandert er zoal?
Meer en strenger
Als bij een slechte score blijkt dat je wel goed scoort op de openbare weg en met de manoeuvres, zal de examinator je niet buizen.”
De drie maanden die je nu moet oefenen voordat je je praktijkexamen kan doen, worden er negen. Er komen ook vier nieuwe manoeuvres bij: in een rechte lijn achteruit rijden, links inparkeren, zowel vooruit als achteruit de auto loodrecht in een parkeervak plaatsen. “Laten we eerlijk zijn: als je op de openbare weg wilt, moet je dat kunnen”, stelt De Backer.
Er is ook een nieuw onderdeel: de GOCA-Risk Perception Test. “Op de computer worden vijf korte filmpjes getoond. Bijvoorbeeld: een auto die uit zijn garage wil vertrekken. Of een voetganger die wil oversteken. Daarna wordt er gepeild of de kandidaten de potentiële gevaren op de weg goed kunnen inschatten”, legt De Backer uit.
Een voordeel: als je niet slaagt voor de test, kan je toch nog je rijbewijs halen. “Er worden geen punten op gezet, zoals bij een theorie-examen”, zegt De Backer. “ Als bij een slechte score blijkt dat je wel goed scoort op de openbare weg en met de manoeuvres, zal de examinator je niet buizen.”
Het praktijkexamen wordt drie euro duurder en kost vanaf 1 juni 39 euro. Het theoretisch examen blijft 15 euro kosten. Bij dat theorie-examen wordt de notie van zware overtreding opnieuw ingevoerd. Die bestond vroeger al, maar werd in 2006 afgeschaft. Als je een zware overtreding begaat op je theorie-examen, kost je dat vijf punten in plaats van één punt. Aangezien je nog altijd 41 op 50 moet halen, kan je maar één zware fout maken.
Nog veranderingen?
De opleiding zal volgens mij een pedagogisch moment zijn zonder examen
Eerder leek het al zeker dat vrije begeleiders, zoals ouders, vanaf 1 oktober een twee uur durende opleiding zullen moeten volgen. “Maar dat is nog niet 100 procent zeker”, zegt De Backer. “Het voorstel is principieel akkoord verklaard door het Vlaams Parlement en gaat nu naar de Raad van State. De kans dat het doorgaat, is groot.”
Hoe die opleiding er zal uit zien en wat ze zal kosten, is nog niet bekend. “De opleiding zal volgens mij een pedagogisch moment zijn zonder examen”, aldus De Backer.
Vanaf 1 maart 2018 wordt dan weer een terugkomdag ingevoerd. Dan zullen mensen die een rijbewijs behaalden, op een later moment moeten tonen dat ze nog steeds goed kunnen rijden. Maar dat is dus nog toekomstmuziek, eerst 1 juni.