© De Lijn

Sinds 13 december is er opnieuw een snelle rechtstreekse treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen. Dat is 33 jaar nadat de vorige verbinding werd afgeschaft. Het is een belangrijke evolutie in de ontsluiting van Limburg, waar uit onderzoek blijkt dat Limburgers door een beperkt aanbod op vlak van openbaar vervoer meer afhankelijk zijn van hun auto dan de rest van Vlaanderen.

Ook het Spartacusplan van De Lijn en de NMBS moet een belangrijke rol gaan spelen in dat verbeterde aanbod. Volgens de plannen gaan oude spoorwegen heropenen en komen er drie nieuwe tram- en snelbuslijnen tussen Hasselt, Maasmechelen, Maastricht en Noord-Limburg. De ambitie is om tegen 2030 naar 40 procent duurzame verplaatsingen gaan.

Maar ondertussen zitten op lokaal vlak ook de stad- en gemeentebesturen niet stil. Zij denken na wat hun bijdrage kan zijn aan een verbeterde mobiliteit in Limburg. De studenten Journalistiek van Hogeschool PXL legden hun oor te luister bij de verschillende beleidsmakers en goten de resultaten in deze Storymap.

 

Bekijk de Storymap op een volledig scherm via deze link.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

vorige volgende