©Naomi Nys

Meryam Bouyahyaoui (30) opende vlak voor de coronacrisis haar eerste kapperszaak in Burcht. Door de maatregelen van de overheid moest ze kort nadien de deuren weer sluiten. Ze deelt haar ervaring als jong, startend onderneemster in onzekere tijden.  

In 2009 studeerde Meryam af aan het PIHS, de kappersschool in Gent. “Daarna ben ik een tijdje aan de slag gegaan in verschillende kapperszaken in Gent en Antwerpen. Zes jaar geleden werd ik zwanger van mijn eerste kindje en dat viel niet meer te combineren met mijn job in het kapsalon. Toen ben ik overgeschakeld op thuiswerk: klanten konden bij mij hun haren laten knippen of ik kwam bij hen thuis. Dat was veel beter te combineren met mijn kindje, maar toch bleef het knagen om ooit een eigen zaak te beginnen.” Een tweede kindje en een verhuis van Gent naar Melsele later, kwam de droom dichterbij. “Intussen zijn de kinderen 4 en 6 jaar. Het moment leek me rijp.” 

"Achteraf bekeken was het misschien wel een teken."

Droomvakantie of droomzaak?

©Naomi Nys

De krokusvakantie naderde en Meryam had samen met haar man een vakantie naar Italië geboekt. “Twee dagen nadat ik geboekt had, kwam er plots een pand vrij in Burcht. Niet te groot, niet te klein en niet ver van huis. Ik nam contact op met de eigenaar en kon al snel een kijkje komen nemen.” Het pand voldeed aan alle verwachtingen. “Op aanraden van mijn man hebben we onze reis geannuleerd en gekozen om voluit voor dit project te gaan. Ik moest mijn kans wagen. Nu of nooit. Achteraf bekeken was het misschien wel een teken. Hoe zou het afgelopen zijn als ik in de krokusvakantie naar Italië was geweest?”

In drie weken tijd was ze klaar voor de opening. “Het ging veel vlotter dan ik gedacht had. Ik heb al mijn spaargeld in de zaak gestoken, maar het was elke cent waard. Ik ben mijn eigen baas en ik heb een zaak die mijn persoonlijkheid en passie weerspiegelt. Dit ben ik.” Begin maart opende het salon onder de naam Hairstylist Meryam Bou de deuren. “Het was één groot feest. De dagen nadien kreeg ik enorm veel afspraken, berichtjes en telefoontjes. In een mum van tijd was ik volgeboekt.” 

 

Kappers open of dicht?

Maar toen brak de coronacrisis ook in ons land uit. België ging op 18 maart in lockdown light. Kappers mochten openblijven. “Dat snapte ik niet. Ik kan toch onmogelijk genoeg afstand bewaren? De klanten waren ook bang. Niemand wist hoe de situatie zou evolueren.” Er werd massaal afgebeld. De eens zo volle agenda was plots weer leeg. “Ik doe veel bruidskapsels of kapsels voor andere speciale gelegenheden, maar alle feesten en samenkomsten werden geannuleerd en de klanten hadden mij niet meer nodig. Dat was begrijpelijk, maar ook moeilijk. Mijn allergrootste droom en nachtmerrie kwamen dezelfde week uit.”

Op 24 maart besloot de Nationale Veiligheidsraad – na veel protest – om ook kapperszaken te sluiten. “Toen zat ik toch wel even in een dipje. Ik belde de laatste klanten en al mijn leveranciers af. Mijn salon was nog maar net open en ik moest alweer dicht. Ik had hier zo veel geld in gestoken. Was dat nu allemaal verloren?” 

 

Hinderpremie

©Naomi Nys

Gelukkig kwam Meryam in aanmerking voor de hinderpremie. “Ik zat echt met de handen in het haar. Helaas alleen figuurlijk. (lacht) Ik wist niet zeker of ik in aanmerking zou komen voor een tegemoetkoming van de overheid. Eigenlijk heb ik geluk gehad dat ik niet een week later ben opengegaan, zoals ik oorspronkelijk van plan was. Anders had ik geen overbrugging ontvangen.” Ook dat was een teken voor Meryam. “Het lijkt een kleine zaak, maar er zijn veel kosten. Alle starterspakketten met haarproducten die ik gekocht had, de huur, het materiaal, noem maar op. Met de tegemoetkoming van 4.000 euro kon ik dat gelukkig betalen. Klanten kunnen ook nog steeds terecht om haarproducten te kopen via Instagram. Dat helpt een beetje om de kosten te dekken, maar als iets op is, kan ik het voorlopig niet bijbestellen.” 

 

Ondanks de lockdown en de maatregelen van de overheid bleef Meryam berichtjes krijgen. “Mensen vroegen of ik nog aan huis kwam of dat ze bij mij thuis konden komen. Maar ik had mezelf voor de coronacrisis al voorgenomen dat ik niet meer aan huis zou komen, zodra ik een eigen zaak had. Mijn gezin combineren met zowel het salon als thuiswerk, dat zag ik niet zitten. Enkele vaste klanten vroegen of ik geen uitzondering kon maken. Maar eens ik daarmee begin, wordt die uitzondering de regel. En ik wil ook niet in de problemen geraken.”  

"De zaak is er nu. Ze is van mij en dat kan niemand me meer afpakken.”

Toch weer open

©Naomi Nys

Vanaf 18 mei mag Meryam weer aan de slag. “Enkel op afspraak, om het zo veilig mogelijk te houden. Klanten moeten zelf een mondmasker meebrengen of kunnen er één aankopen in het salon. Er is ook ontsmettende handgel voorzien voor de klanten. Ik werk één op één en neem per dag maximaal vijf klanten aan. Zo heb ik tussendoor genoeg tijd om alles grondig te ontsmetten.” Vijf klanten per dag is minder dan de helft van wat Meryam normaal doet. “Minder klanten, ja, maar één op één werken is ook tijdrovend. Normaal neem ik er tijdens lange behandelingen, zoals een kleuring, nog een andere klant bij. Terwijl het product inwerkt bij de ene klant, kan ik een andere knippen. Dat gaat nu niet meer. Ik moet per klant van A tot Z werken.” 

Ondanks de maatregelen, maakt Meryam zich toch zorgen. “Als het van mij afhing, zou ik pas in juni opengaan. Mijn kindjes moeten ook weer naar school en dat houdt me wel wakker. Ook omdat de opvang enkel voor kinderen van ouders met essentiële beroepen is. Hoewel ik haren heel belangrijk vind, is het mijne geen essentieel beroep.” (lacht) Maar ze blijft positief. “De zaak is er nu. Ze is van mij en dat kan niemand me meer afpakken.” 


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad op 14/05/2020

vorige volgende