Borgloon © Flickr / Kris Stroeykens

Het zwaar verkeer in de binnenstad aanpakken. Dat is één van de prioriteiten van het Borgloons stadsbestuur. Daarnaast is er aandacht voor het aanbieden en signaleren van parkeerplaatsen tijdens de toeristische periode. Ook het inleggen van shuttlebusjes kan een oplossing bieden tijdens die drukke periodes.

“We moeten een oplossing vinden voor zwaar verkeer”, zegt Jo Feytons (Open VLD), eerste schepen en schepen van infrastructuur. Onderzoek in 2017 wees uit dat er te veel zwaar verkeer door het centrum van de stad reed. De situatie is intussen niet verbeterd. “De wegen in het centrum zijn daar niet geschikt voor. Die lijden al jaren onder al dat verkeer.” Het schepencollege wil op zoek gaan naar een oplossing voor het probleem. “Verkeer dat bijvoorbeeld vanuit Sint-Truiden komt en richting Genk rijdt, rijdt door het centrum van Borgloon. Dat verbaast ons omdat er gemakkelijke ‘omwegen’ zijn om het centrum te vermijden.”

Shuttledienst

De stad is ook volop aan het rondkijken voor parkeeroplossingen voor in de toeristische bloesemperiode. “Een maand geleden hadden we een stuk grond gekocht maar er is toen iets misgegaan. Dat stuk grond hebben we uiteindelijk dus misgelopen. Dat is jammer, want de bedoeling was om daar extra parking aan te leggen.” De schepen vindt dat er nochtans wel veel parkeergelegenheid is in de stad. “Ik denk dat we moeten werken aan de signalisatie. We werken samen met de middelbare school VIIO, de sporthal en het rusthuis. Dat zijn allemaal plaatsen waar toeristen kunnen parkeren in de piekperiode”, zegt Jo. “Mensen komen naar Borgloon om te wandelen en te fietsen, maar willen wel hun wagen parkeren op minder dan honderd meter van het doorkijkkerkje.”

Als toekomstige burgemeester denkt Jo Feytons ook aan het aankopen van shuttlebusjes. “Een shuttledienst kan enorm voordelig zijn voor de stad. Zo kunnen mensen die minder mobiel zijn veel gemakkelijker vervoerd worden naar verschillende bezienswaardigheden.”

Toekomst

De stad is bezig met een nieuw mobiliteitsplan waarin ook sprake is van fietsstraten. “Het idee is er, maar we moeten dat nog allemaal grondig bekijken. Het is een meerjarenplan. Subsidies krijgen is tegenwoordig namelijk steeds moeilijker”, volgens Feytons. Door het meerjarenplan heeft de stad wel de mogelijkheid om de doelstellingen stap voor stap te verwezenlijken. Op 1 januari 2022 vindt er alvast een machtswissel plaats in Borgloon. Dan wordt Jo Feytons burgemeester.


Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 13/01/2022.

Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022

vorige volgende